پمپ خلاء حلقه‌اي مايع چگونه كار مي‌كند

بزرگترين توليد كننده پمپ ها و كمپرسور هاي هوا و گاز از نوع رينگ مايع

پمپ خلاء حلقه‌اي مايع چگونه كار مي‌كند

۱۳ بازديد

يك پمپ خلاء حلقه‌اي مايع داراي پروانه‌هايي با تيغه‌هاي متصل به يك نقطه مركزي است كه در يك بدنه استوانه‌اي قرار گرفته و به صورت موازي از مركز به سمت خارج نصب شده‌اند.

در اين پمپ‌ها مي‌توانيد ببينيد كه پره‌هاي نزديك به بالاي پمپ نسبت به طرفين و پايين پمپ به ديواره خارجي نزديك‌تر هستند. پروانه بين دو صفحه انتهايي (صفحات انتقال) قرار دارد كه سوراخ‌هايي به شكل پورت در آنها ايجاد شده است كه صفحه انتقال ناميده مي‌شود.

براي ايجاد مكش، پمپ به مايع (كه همچنين به آن مايع عايق نيز گفته مي‌شود) نياز دارد. قبل از شروع به كار، پمپ خلا بايد تا حدودي با مايع عايق پر شود. بسته به نوع كاربرد، اين مايع مي‌تواند آب، روغن يا مايع حلال باشد.

با شروع به كار پمپ خلاء حلقه‌اي مايع پروانه درزگير آن، مايع را با نيروي گريز از مركز، به ديواره‌هاي خارجي بدنه مي‌رساند و حلقه‌اي از مايع را تشكيل مي‌دهد. از آنجا كه پروانه موازي بدنه قرار دارد، برخي از تيغه‌ها به طور كامل درون مايع غوطه‌ور هستند و بعضي ديگر تقريبا خارج از مايع قرار دارند. ناحيه فضاي خالي بدون مايع، بين مايع (به همين دليل از اصطلاح “عايق” استفاده مي‌شود) و پروانه‌ها، “سلول پروانه” ناميده مي‌شود.

با بررسي يك سلول پروانه از بالاي پمپ، مي‌توانيد مايع برگشتي از نقطه مركزي را خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت مشاهده كنيد كه به عنوان يك پيستون مايع عمل مي‌كند تا يك سلول بزرگ‌تر ايجاد كند. اين مكش پمپ، عامل كشيدن هوا، گازها يا بخارات از طريق “پورت ورودي” در كنار پروانه است. پس از آن كه سلول پروانه از پورت ورودي عبور كرده و به سمت درگاه تخليه حركت مي‌كند، مايع درزگير مجبور مي‌شود به سمت مركز پروانه بازگردد و مرحله فشرده سازي را آغاز كند. با عبور سلول پروانه از درگاه تخليه، فشرده سازي در بالاترين حد خود قرار مي‌گيرد و گازها به همراه مقداري از مايع عايق از طريق درگاه تخليه به هوا منتقل مي‌شوند. اگرچه نمودارها حلقه‌اي بسيار ملايم از مايعات را نشان مي‌دهند، در حقيقت، مايع عايق بسيار متلاطم است. در نتيجه بخشي از مايع عايق همراه با گازها تخليه مي‌شود.

مقايسه پمپ خلاء حلقه‌اي مايع تك مرحله‌اي و دو مرحله‌اي

موارد بالا چرخه پمپ خلاء حلقه‌اي مايع تك مرحله‌اي را تشريح مي‌كند. در يك عمليات، هم مكش (با جذب هوا) و هم عمليات فشرده سازي (با آزادسازي آن به هواي اتمسفر) رخ مي‌دهد. پمپ‌هاي تك مرحله‌اي ساخته شده توسط برخي از توليد كنندگان مي‌توانند تا 26 ″ HgV كار كنند، در حالي كه برخي ديگر مي‌توانند تا 28 ″ HgV و برخي ديگر تا 29 ″ HgV را نيز پشتيباني كنند. پمپ‌هاي دو مرحله‌اي به سادگي دو مورد از اين مجموعه‌ها به صورت سري هستند، بنابراين موارد تخليه شده مجموعه 1 به داخل درگاه مكش مجموعه 2 وارد مي‌شوند. پمپ‌هاي دو مرحله‌اي نسبت به يك پمپ تك مرحله‌اي از راندمان مكش بالاتري (بالاتر از 23 ″ HgV) برخوردار است و به گونه‌اي طراحي شده است كه در سطوح مكش بالاتر از 20 ″ HgV كار كند.

در صورت استفاده از مايعات حلال در سطح مكش بالاتر، پمپ‌هاي دو مرحله‌اي انتخاب بسيار بهتري براي شما خواهد بود. اين مربوط به تاثير افزايش درجه حرارت مايع عايق در دو مرحله و ارتباط آن با فشار بخار عايق در پمپ‌هاي مكش حلقه‌اي مايع است.

پمپ خلاء حلقه‌اي مايع با عايق حلال

پمپ‌هاي مكش حلقه‌اي مايع مي‌توانند از هر مايع سازگار با فرآيند استفاده كنند به شرطي كه مايع عايق داراي خواص فشار بخار مناسب باشد. اگرچه متداول‌ترين مايع عايق آب است و پمپ گاهي اوقات تحت عنوان پمپ مكش حلقه‌اي آبي شناخته مي‌شود اما مي‌توان تقريبا از هر مايع ديگري جز آب استفاده كرد. دومين ماده متداول عايق، روغن است. امكان استفاده از هر مايع، اين امكان را به شما مي‌دهد تا پمپ مكش حلقه‌اي مايع براي بازيابي حلال از هر نظر ايده آل باشد. به عنوان مثال، اگر در يك دستگاه جاروبرقي از حلال خشك شده تولوئن استفاده شود، مي‌توانيم از تولوئن به عنوان مايع درزگير استفاده كرده و تا 99٪ از آن را براي استفاده مجدد بازيابي كنيم. در حقيقت وينتك پمپ‌هاي مكش حلقه‌اي با مايعات حلال زير را طراحي و عرضه كرده است:

* الكل ها:

بوتانول، اتانول، ايزوپروپيل الكل (IPA) ، متانول

 *ساير حلالها:

استرونيتريل، دكان، DMF، هپتان، دي اكتيل-فتالات، هگزان، ايزوپروپيل الكل (IPA) ، متانول، THF، تولوئن

فشار بخار عايق در اندازه گيري سيستم مكش بسيار مهم است، زيرا اين امر به طور مستقيم، بر ظرفيت و مكش پمپ تاثير مي‌گذارد. شما مي‌توانيد با استفاده از مراحل اضافي فشرده سازي مانند اجكتورها و تقويت كننده‌ها، پا فراتر از محدوديت‌هاي فشار بخار بگذاريد. در حقيقت، ما سيستم‌هاي عايق كاري شده با متانول را كه در محدوده گشتاور 5 torr كار مي‌كنند، و سيستم‌هاي عايق كاري شده با آب با توان 0.03 torr را طراحي و عرضه كرده‌ايم.

حتما از همه تامين كنندگان بخواهيد تا منحني عملكرد كامل پمپ مكش را با استفاده از همه نوع حلال مورد استفاده را در اختيار شما قرار دهند (نه فقط يك منحني آب). اين امر به طور ويژه هنگام در نظر گرفتن يك سيستم مكش حلقه‌اي مايع تقويت شده بسيار حائز اهميت است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.