معرفي سه نوع از پمپ‌هاي خلاء مورد استفاده در صنايع

بزرگترين توليد كننده پمپ ها و كمپرسور هاي هوا و گاز از نوع رينگ مايع

معرفي سه نوع از پمپ‌هاي خلاء مورد استفاده در صنايع

۱۹ بازديد

انواع مختلفي از پمپ‌هاي خلاء وجود دارند كه اساسا يك كار مشترك انجام مي‌دهند و اين كار، حذف هوا، گازها و بخار از يك فضاي محدود و ايجاد خلاء در آن فضا است. درباره سه نوع مختلف از پمپ خلاء در زير توضيح داده مي‌شود.

پمپ‌هاي خلاء جابجايي مثبت

پمپ خلاء جابجايي مثبت براي ايجاد وكيوم پايين به كار مي‌رود. اين نوع پمپ خلاء، محفظه‌اي را گسترش مي‌دهد و اجازه مي‌دهد كه گازها از محيط يا محفظه آب‌بندي خارج شوند. بعد از آن حفره آب‌بندي مي‌شود و باعث مي‌شود كه هواي داخل پمپ به اتمسفر تخليه شود. اصول كار پمپ خلاء جابجايي مثبت، با گسترش حجم، يك محفظه خلاء ايجاد مي‌كند. براي مثال در يك پمپ آب دستي، مكانيزمي براي ايجاد خلاء عميق ايجاد مي‌شود و به دليل فشار، كمي مايع از داخل محفظه به حفره كوچك پمپ فشار وارد مي‌شود.

بعد از آن، حفره پمپ از داخل محفظه آب‌بندي مي‌شود و سپس در فاصله زماني كوتاهي فشرده شده و به اتمسفر باز مي‌شود. مثال ديگر از پمپ خلاء جابجايي مثبت، مثل ماهيچه ديافراگم در انسان است كه محفظه قفسه سينه را گسترش مي‌دهد و باعث افزايش حجم ريه‌ها مي‌شود. اين انبساط باعث ايجاد خلاء نسبي و كاهش فشار محفظه سينه شده و موجب ورود هوا به شش‌ها مي‌شود. در پمپ‌ها هواي وارد شده بعد از فشرده شدن داخل محفظه پمپ، در اتمسفر تخليه مي‌شود. نمونه‌هايي از پمپ‌هاي خلاء جابجايي مثبت، پمپ‌هاي خلاء حلقه مايع و دمنده هستند كه در صنايع مختلف به شدت مورد استفاده قرار مي‌گيرند تا خلاء در فضاي محدود ايجاد شود.

پمپ خلاء انتقال مومنتوم (مولكولي)

در اين نوع از پمپ خلاء، در آن مولكول‌هاي گاز از سمت خلاء به سمت اگزوز حركت مي‌كنند، به عنوان پمپ انتقال مولكولي شناخته مي‌شوند. براساس قوانين ديناميك سيالات، ماده در فشارهاي مختلف متفاوت جريان مي‌يابد. در فشار اتمسفر و حجم ملايم، مولكول‌ها با هم تعامل دارند و مولكول‌هاي مجاور خود را هل مي‌دهند كه به عنوان شار ويسكوز ناميده مي‌شوند. وقتي فاصله بين مولكول‌ها افزايش مي‌يابد، مولكول‌ها به جاي مولكول‌هاي ديگر با ديواره‌هاي اتاق تعامل پيدا مي‌كنند. اين مرحله به طور كلي، خلاء بالا ناميده مي‌شود.  

پمپ‌هاي خلاء انتقال مولكولي بيشتر به دو نوع پمپ خلاء ديفيوژن و پمپ توربو مولكولي تقسيم مي‌شوند. اين دو نوع پمپ، مولكول‌هاي هوا و گاز را كه به پمپ منتقل و فشرده شده‌اند را، متراكم و به بيرون انتقال مي‌دهند. تفاوت اصلي بين اين دو نوع پمپ اين است كه پمپ‌هاي ديفيوژن با استفاده از جت روغني و يا با جيوه به مولكول‌هاي هوا و يا گاز فشار وارد مي‌كنند و پمپ‌هاي توربو مولكولي به وسيله يك فن كه داراي سرعت بالايي است، باعث انتقال هوا يا گاز مي‌شوند. در صورتي كه خروجي اين دو نوع پمپ به طور مستقيم به هواي آزاد انتقال پيدا كند، اين پمپ‌ها توانايي پمپاژ را از دست مي‌دهند. براي راندمان بالاتر و عملكرد درست، خروجي آنها بايد به ورودي يك پمپ با توانايي خلاء پايين متصل شود.

پمپ تله‌اي (Entrapment)

پمپ‌هاي تله‌اي كار خود را با استفاده از واكنش‌هاي شيميايي انجام مي‌دهند، به اين دليل كه معمولا در داخل محفظه يا ظرف قرار مي‌گيرند تا وكيوم شوند و به طور موثر عمل كنند. اين مولكول‌هاي داخل هوا يك لايه نازك ايجاد مي‌كنند كه به طور شيميايي به سطوح داخلي پمپ واكنش نشان مي‌دهند. اين نوع از پمپ خلاء از دماهاي سرد براي متراكم كردن گازها به حالت جامد يا جذب كننده استفاده مي‌كند. به منظور ايجاد اتاق‌هاي خلاء يا فوق خلاء، پمپ‌هاي تله‌اي همراه با پمپ خلاء جابجايي مثبت و پمپ خلاء انتقال مومنتوم به كار مي‌روند.

شما مي‌توانيد با صنايع واكيوم پارس تماس بگيريد تا كارشناسان با تجربه، شما را در انتخاب مناسب‌ترين نوع پمپ راهنمايي كنند. در صنايع واكيوم پارس مرغوب‌ترين محصولات با قيمت‌هايي مناسب عرضه مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.