يك بررسي اجمالي از انواع متداول فن و هواكش

بزرگترين توليد كننده پمپ ها و كمپرسور هاي هوا و گاز از نوع رينگ مايع

يك بررسي اجمالي از انواع متداول فن و هواكش

۲۲ بازديد

فن

يك سيستم تهويه كارآمد براي هر نوع مشاغل با كيفيت ضروري است، اما آنها با مولفه‌هايي از يكديگر تفكيك مي‌شوند كه بهتر است با آنها آشنا باشيد. از آنجا كه در اكثر سيستم‌ها از فن‌ها و هواكش‌ها تشكيل شده‌اند، بهترين مكان براي شروع، دانستن تفاوت بين انواع فن‌هاي رايج است. هر كدام از انواع مختلف فن كاربردي مخصوص دارند كه نسبت به شرايط كاركرد طراحي شده‌اند. استفاده از فن‌هاي مناسب باعث كارايي بهتر سيستم و در نتيجه راندمان بالاتر خواهد شد.

با انتخاب فن مناسب، هزينه‌هاي كمتري براي نگهداري نياز داريد و هزينه نهايي پايين خواهد آمد. برخي از فن‌ها را مي‌توان به عنوان بلوئر استفاده كرد و از آنها براي كاربردهاي دمنده هوا در صنايع بهره برد.

فن گريز از مركز و هواكش

اين فن‌ها شبيه چرخ‌هاي همستر بزرگ هستند و با كشيدن هوا به مركز فن و سپس خروج آن با زاويه 90 درجه كار مي‌كنند. نمونه‌هاي كوچك‌تري از فن‌هاي گريز از مركز در سشوار، جاروبرقي و كوره‌هاي خانگي استفاده مي‌شوند. همه فن‌ها و دمنده‌ها، قادر به مقاومت در برابر فشار بسيار بالا هستند. فن‌هاي گريز از مركز معمولا در سيستم‌هاي تهويه اگزوز استفاده مي‌شوند و زير شاخه‌هاي آنها با توجه به نوع تيغه‌هاي آن تعيين مي‌شوند. اين زير شاخه‌ها عبارتند از: شعاعي، منحني رو به جلو، خميده به عقب، ايرفويل.

فن‌هاي گريز از مركزي كه تيغه‌هاي شعاعي ناهموار دارند، بهترين گزينه براي تخليه مقادير سنگين گرد و غبار هستند، زيرا كمترين احتمال گرفتگي يا ساييده شدن توسط گرد و غبار را دارند. از فن‌هاي گريز از مركز در سيستم‌هاي HVAC نيز استفاده مي‌شود. خروجي فشار باورنكردني آنها، همان طور كه در دمنده‌هاي گريز از مركز با فشار بالا مشاهده مي‌شود، آنها را براي تميز كردن تجهيزات و كاربردهاي خودرو ايده‌آل مي‌كند. با استفاده از اين نوع تجهيزات با كارايي بالا، نگه داشتن آن در يك منطقه با تهويه مناسب زير 40 درجه سانتيگراد براي دستيابي به حداكثر طول عمر مهم است. البته اين فن‌ها داراي طول عمري بالا در شرايط محيطي سخت هستند و با كمترين نگهداري به كار خود ادامه مي‌دهند.

فن‌هاي محوري

اين فن‌ها شباهت زيادي به فن‌هاي سنتي دارند كه به طور مستقل عمل مي‌كنند. آنها با كشيدن هوا به طور مستقيم از طريق فن عمل مي‌كنند و در سه نوع اصلي طبقه بندي مي‌شوند، فن‌هاي پروانه‌اي (Propeller)، فن‌هاي محوري لوله‌اي (Tubeaxial) و فن‌هاي محوري با پره‌هاي استاتيك (Vaneaxial).

به طور معمول، فن‌هاي پروانه‌اي براي تهويه رقيق سازي يا خنك كننده استفاده مي‌شوند و معمولا بر روي يك ديوار يا سقف قابل نصب هستند. آنها مي‌توانند مقدار زيادي از هوا را جابجا كنند، البته تا زماني كه مقاومت كمي وجود داشته باشد. بر خلاف فن‌هاي گريز از مركز، آنها براي انتقال مواد مناسب نيستند زيرا مكش كافي براي كشيدن ذرات از طريق سيستم، توليد نمي‌كنند. اين نوع فن‌ها اغلب به عنوان پنكه رادياتور اتومبيل و مواردي مانند آن مورد استفاده قرار مي‌گيرند. فن‌هاي محوري لوله‌اي (Tubeaxial) و فن‌هاي محوري با پره‌هاي استاتيك (Vaneaxial) داراي طراحي مشابه با فن‌هاي پروانه‌اي هستند اما به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه درون مجاري قرار بگيرند. پره‌هاي اين نوع از فن درون يك لوله با طول كوتاه و به قطر پره‌هاي فن قرار دارند و به طور معمول از آنها براي تكميل وظايف فن‌هاي اگزوز با جابجايي هوا از طريق مجاري هوا استفاده مي‌شود.

اگر شما نياز به نصب يا به روزرساني سيستم تهويه خود داريد و به دنبال اين هستيد كه فن‌هايي را كه به بهترين وجه با نيازهاي شما متناسب باشند تهيه كنيد، همين امروز با واكيوم پارس تماس بگيريد. كارشناسان ما آماده پاسخگويي به سوالات شما هستند و بهترين محصول را با توجه به كاركردي كه براي آن در نظر گرفته‌ايد به شما پيشنهاد خواهند داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.