با كمپرسورهاي اسكرو بيشتر آشنا شويد

بزرگترين توليد كننده پمپ ها و كمپرسور هاي هوا و گاز از نوع رينگ مايع

با كمپرسورهاي اسكرو بيشتر آشنا شويد

۱۵ بازديد

كمپرسورهاي اسكرو

انواع مختلف كمپرسورها وجود دارند كه هر كدام براي كاربرد خاصي بيشترين بازده را دارد. يكي از انواع كمپرسورها، كمپرسور اسكرو هستند كه در صنعت و موارد استفاده مختلف كاربرد زيادي دارند.

انواع كمپرسورهاي اسكرو

كمپرسورهاي اسكرو معمولا در دو طرح اصلي عرضه مي‌شوند: كمپرسورهاي اسكرو خشك يا كمپرسورهاي اسكرو مرطوب / روغني. هر دو نوع كمپرسور از روتورهايي تشكيل شده‌اند كه از فاصله نزديك به هم جفت مي‌شوند. در كمپرسورهاي اسكرو خشك از هيچ گونه روغني بين روتورها استفاده نمي‌شود. يك كمپرسور خشك از دو روتور تشكيل شده است، يك جفت روتور كه از نزديك با هم جفت مي‌شوند و درون يك سيلندر محكم نصب مي‌شوند.

در كمپرسور مرطوب از مقداري روغن در بين پيچ‌ها استفاده مي‌شود. يك كمپرسور روغني همچنين داراي يك جفت روتور است كه از نزديك به هم جفت شده و درون يك سيلندر به صورت محكم نصب مي‌شوند. با اين حال، كمپرسورهاي اسكرو روغني همچنين به اندازه نسخه‌هاي خشك نيازي به تميز كاري ندارند. بخش‌هاي بعدي اين فصل جنبه‌هاي مختلف (شباهت‌ها و تفاوت ها) اين دو نوع كمپرسور را شرح مي‌دهد.

كمپرسورهاي اسكرو

كمپرسورهاي اسكرو ماشين‌هايي با جابجايي مثبت با حركت دوار هستند كه همچنين تحت عنوان كمپرسورهاي ” ماراسكرو” يا “لوب ماراسكرو” شناخته مي‌شوند. آنها نسبتا ساده و كم هزينه هستند. آنها به تدريج دامنه كاربرد خود را گسترش داده‌اند تا به عنوان نيروي سوم در صنعت فشرده سازي مورد استفاده قرار بگيرند. اكنون از آنها در موارد كم فشار و برودتي استفاده مي‌شود.

پرداختن به جنبه‌هاي مختلف كمپرسورهاي اسكرو توسط B.C. Price (1991)  و Bloch and Noack (1992) انجام شده است. استانداردهاي مربوط به كمپرسورهاي با جابجايي مثبت API Std 619: 1985 در خدمات پالايشگاه عمومي بسيار حائز اهميت است.

كمپرسورهاي اسكرو اوليه ماشين‌هاي بدون روغن و يا خشك بودند. آنها با سرعت بالايي مي‌چرخيدند تا گردش گاز داخلي را به حداقل برسانند و همچنين بسيار پر سر و صدا بودند. در دهه 50، ماشين‌هاي تزريق روغن وارد بازار شدند و در فشرده سازي گاز طبيعي و يخچال كاربرد پيدا كردند و صداي توليد شده به وسيله آنها به طرز قابل قبولي كم شد تا بتوان از آنها در محيط‌هاي مختلف استفاده كرد.

كنترل ظرفيت در كمپرسور با استفاده از يك شير كشويي كه به صورت محوري در امتداد محفظه حركت مي‌كند انجام مي‌شود. آنها از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه هستند و مي‌توانند با بارهاي حداقل 10٪ از توان طبيعي خود كار كنند. يكي ديگر از ويژگي‌هاي كمپرسورهاي اسكرو اين است كه آنها مي‌توانند تغييرات نسبتا بزرگي در فشار مكش را تحمل كنند، اين يك ويژگي مفيد در كاربري‌هاي برودتي است. در كاربردهاي برودتي تغييرات در زمان‌هاي تغييرات دما متفاوت است و اين نوع از كمپرسور توانايي انطباق خوبي با اين وضعيت خواهد داشت.

كمپرسورهاي اسكرو نسبت به كمپرسورهاي برگشتي اين مزيت را دارند كه نيازي به دريچه‌هاي مكش يا تخليه نداشته باشند. در مقايسه با كمپرسورهاي گريز از مركز، مشكلات و خرابي قطعات مربوط به كمپرسورهاي اسكرو از شدت كمتري برخوردار است و اين نوع از كمپرسور داراي دوام بالايي بوده و نياز به تعميرات كمي دارد. از آنجا كه كمپرسورهاي اسكرو براي تزريق روغن طراحي شده، مقاومت كمي در برابر فشار مايعات دارند، اگرچه برخورد مداوم مايع مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي شود.

بخش زيادي از گرماي فشرده سازي در يك كمپرسور به وسيله روغن جذب مي‌شود. اين ويژگي براي جلوگيري از ايجاد فشار زياد گاز مطلوب است، زيرا در مواردي ممكن است در صورت گرم شدن گاز، منجر به پليمريزاسيون يا انفجار شود. با استفاده از روغن مي‌توان اين گرماي توليد شده اضافه را كنترل كرد تا بتوان از اين نوع از كمپرسور در كاربردهاي گوناگون صنعت استفاده كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.