پمپ‌هاي خلاء چه كاري انجام مي‌دهند؟

بزرگترين توليد كننده پمپ ها و كمپرسور هاي هوا و گاز از نوع رينگ مايع

پمپ‌هاي خلاء چه كاري انجام مي‌دهند؟

۱۹ بازديد

قيمت پمپ‌هاي خلاء توليد شده در كارخانه‌ها و ارائه‌دهنده‌هاي مختلف اين نوع از پمپ متفاوت است، هر كدام از اين پمپ‌ها با تكنولوژي‌هاي متفاوتي ساخته شده‌اند و جنس مواد اوليه به كار رفته در بخش‌هاي داخلي پمپ‌ها با يكديگر تفاوت‌هايي دارند. اين تفاوت در ساختار و مواد اوليه به كار رفته در آنها باعث ايجاد تفاوت‌هايي در عملكرد و كارايي اين نوع از پمپ مي‌شود.

برخي از آنها در سيستم تبريد براي از بين بردن هوا و آب استفاده مي‌شوند. هنگام نصب و تعمير سيستم تبريد، مقدار مشخصي از هوا به لوله‌ها و ديگر اجزاي سيستم تبريد وارد مي‌شود. مقدار مشخصي از بخار آب در هوا وجود خواهد داشت كه در صورتي كه از سيستم خارج نشود، باعث مي‌شود شير انبساط و يا لوله‌هاي داخلي باريك در سيستم تبريد يخ بزنند و مسدود شوند، با بسته شدن شير انبساط، در قسمت‌هايي از اين سيستم، فشار بالا مي‌رود و باعث ايجاد خرابي در بخش‌هاي مختلف سيستم خواهد شد.

بنابراين، پس از بررسي عدم نشتي در سيستم تبريد، قبل از اضافه كردن مبرد، سيستم تبريد بايد از هوا خالي (وكيوم) شود. اگر هوا از سيستم به خوبي خالي نشود، بر عملكرد طبيعي سيستم تاثير مي‌گذارد. پمپ وكيوم آب را از سيستم خارج نمي‌كند، در عوض، نقطه جوش آب را كم مي‌كند و باعث جوش آمدن آب در دماي پايين شده و به صورت بخار از سيستم خارج مي‌شود. هر قدر فشار هوا كمتر شود، آب در دماي پايين‌تري به جوش مي‌آيد و اگر اين فشار نزديك به صفر باشد، مولكول‌هاي آب به راحتي تبخير شده و توسط پمپ وكيوم به بيرون هدايت مي‌شوند.

اشكالات در عملكرد پمپ‌هاي خلاء

اگر پمپ به تازگي شروع به كار كرده باشد، وجود دود در خروجي پمپ‌هاي خلاء طبيعي است، اما اگر بعد از مدتي كاركرد هنوز از خروجي پمپ دود بيرون مي‌آيد، بايد به دنبال پيدا كردن مشكل باشيد. دود نشان مي‌دهد كه قسمت بيروني ورودي پمپ خلاء از جمله لوله‌ها، دريچه‌ها و محفظه‌ها، داراي نشتي هستند. پس از تشخيص و رفع نشتي، دود به پايان مي‌رسد.

اگر در خروجي پمپ روغن به بيرون مي‌ريزد، نشان مي‌دهد كه نقاط نشت زيادي در قسمت‌هاي داخلي و ورودي وجود دارند، يا ورودي داراي نشت بزرگي است و هوا وارد سيستم مي‌شود. در صورت پاشيدن روغن به بيرون، ورودي پمپ خلا را آب‌بندي كنيد تا پمپ خلاء به خوبي كار كند.

در پمپ‌هاي خلاء كوچك و قابل حمل، اگر پمپ در وضعيت نامساعد قرار بگيرد، ممكن است روغن به بخش‌هاي ديگر پمپ نفوذ كند و زماني كه پمپ روشن مي‌شود، روغن زيادي به خارج پرتاب شود.

جمع بندي :

در برخي از مواقع، اشكالات در پمپ خلاء به دليل ريخته‌گري، نقص در مونتاژ، استرس داخلي و عملكرد اضافه بار و دلايل ديگر ايجاد مي‌شوند و اغلب منجر به ترك و يا شكستگي قطعات داخلي مي‌شود. روش تعمير كم هزينه‌تر جوشكاري قسمت‌هاي ترك خورده است، اما بعضي از قسمت‌ها از چدن، آلياژ آلومينيوم يا آلياژ تيتانيوم ساخته مي‌شوند كه انجام فرآيند جوشكاري دشوار بوده و يا در برخي از مواقع نمي‌توان آنها را جوش داد. از طرف ديگر تعويض قطعات معيوب نسبت به جوشكاري آنها، بهتر است و باعث بالا رفتن دوام پمپ مي‌شود.

همچنين در برخي از محيط‌هاي خطرناك و مستعد انفجار، استفاده از روش جوشكاري دشوارتر است و باعث ايجاد خطر مي‌شود. با استفاده از برخي فناوري‌هاي پيشرفته، با جوشكاري سرد مي‌توان از تغيير شكل در اثر استرس گرمايي جلوگيري كرد. در عين حال، اين روش از چسبندگي خوب، مقاومت در برابر فشار، مقاومت در برابر خوردگي و ساير عملكردهاي جامع برخوردار است و مي‌تواند استفاده مجدد از قطعات مختلف تجهيزات را امكان‌پذير كند. اما استفاده از اين فناوري در تمامي محيط‌ها ميسر نيست و تعويض قطعات معيوب راه‌حل موثرتري خواهد بود.

به طور كلي بايد سيستم ايجاد خلاء را به طور دوره‌اي بازرسي كرد تا مشكلات را در مراحل اوليه پيدا كرده و آنها را تعمير كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.